Skip to main content

Om skibet:

uk

Fartøjet er bygget på Hans Svendsen’s Skibsbyggeri i Hirtshals og afleveret til fiskeskipper Aksel Hejlesen i 1962 som ”HG 159 Johs. Hejlesen”, og er sandsynligvis det sidste hæk-byggede fiskefartøj (haj-type) der er bygget på dansk værft. 

Du kan se den oprindelige anmeldelse af skibet(Bilbrev) fra Hans Svendsens Skibsbyggeri til Skibsregisteret her (del 1, del 2)

Skrog: Kravelbygget, Eg på Eg, med dæk af Yang.

Tonnage: 17 B.r.t.

Motor: 6 cyl. Volvo fra 1990.

Kendingsbogstaver:”5QTV”

Oprindelig havde fartøjet dam. Denne er udtaget i 1972 og indrettet som lastrum.

Fartøjet har altid været anvendt til snurrevodsfiskeri, og har frem til 2003 haft 4 ejere, alle fra Hirtshals.

Tilkendt ophugningsstøtte og taget ud af fiskeriet pr. 1 december 2002.

Efterfølgende er fartøjet erklæret ”historisk bevaringsværdigt” af Danmarks Skibsbevaringsfond, hvilket betyder at skibet kan bevares, men ikke må anvendes til fiskerirelaterede erhvervsformål.

Pr.10 juni 2003 overdraget til: ”Den selvejende institution HG 159  Johs. Hejlesen ”

 

uk 

About the vessel:

Built 1962 at Hans Svendsen’s Shipyard, Hirtshals, as ” HG 159 Johs. Hejlesen”,for skipper, Aksel Hejlesen.

Presumably the last Danish built fishing vessel with eliptic stern. ( Shark type)

Gross ton.: 17 – Length: 15 m. – Breadth: 4,3 m.- Engine: 6 cyl. Volvo, 1990.

Got grant for decomissing , and taken out of fishery, december 2002.

The ship is afterwards decleared “ Worthy for preservation” by The Danish Ship Preservation Society. Who means its possible to save this wonderful ship from destruction,  to  pleasure for generations in the future.