Fartøjet er bygget på Hans Svendsen’s Skibsbyggeri i Hirtshals og afleveret til fiskeskipper Aksel Hejlesen i 1962 som ”HG 159 Johs. Hejlesen”, og er sandsynligvis det sidste hæk-byggede fiskefartøj (haj-type) der er bygget på dansk værft.
Du kan se den oprindelige anmeldelse af skibet(Bilbrev) fra Hans Svendsens Skibsbyggeri til Skibsregisteret her (del 1, del 2)
Skrog: Kravelbygget, Eg på Eg, med dæk af Yang.
Tonnage: 17 B.r.t.
Motor: 6 cyl. Volvo fra 1990.
Kendingsbogstaver:”5QTV”
Oprindelig havde fartøjet dam. Denne er udtaget i 1972 og indrettet som lastrum.
Fartøjet har altid været anvendt til snurrevodsfiskeri, og har frem til 2003 haft 4 ejere, alle fra Hirtshals.
Tilkendt ophugningsstøtte og taget ud af fiskeriet pr. 1 december 2002.
Efterfølgende er fartøjet erklæret ”historisk bevaringsværdigt” af Danmarks Skibsbevaringsfond, hvilket betyder at skibet kan bevares, men ikke må anvendes til fiskerirelaterede erhvervsformål.
Pr.10 juni 2003 overdraget til: ”Den selvejende institution HG 159 Johs. Hejlesen ”
About the vessel:
Built 1962 at Hans Svendsen’s Shipyard, Hirtshals, as ” HG 159 Johs. Hejlesen”,for skipper, Aksel Hejlesen.
Presumably the last Danish built fishing vessel with eliptic stern. ( Shark type)
Gross ton.: 17 – Length: 15 m. – Breadth: 4,3 m.- Engine: 6 cyl. Volvo, 1990.
Got grant for decomissing , and taken out of fishery, december 2002.
The ship is afterwards decleared “ Worthy for preservation” by The Danish Ship Preservation Society. Who means its possible to save this wonderful ship from destruction, to pleasure for generations in the future.