Kommende aktiviteter

Man 06 Maj,
Kølhalning 2019
Tir 07 Maj,
Kølhalning 2019
Ons 08 Maj,
Kølhalning 2019
Tor 09 Maj,
Kølhalning 2019
Fre 10 Maj,
Kølhalning 2019
Lør 11 Maj,
Kølhalning 2019
Søn 12 Maj,
Kølhalning 2019
Tor 23 Maj, @10:00 - 14:00
Naturmøde sejlads
Fre 24 Maj, @10:00 - 14:00
Naturmøde sejlads
Lør 25 Maj, @10:00 - 14:00
Naturmøde sejlads

Om skibet

Om skibet:

Fartøjet er bygget på Hans Svendsen’s Skibsbyggeri i Hirtshals og afleveret til fiskeskipper Aksel Hejlesen i 1962 som ”HG 159 Johs. Hejlesen”, og er sandsynligvis det sidste hæk-byggede fiskefartøj (haj-type) der er bygget på dansk værft.

Skrog: Kravelbygget, Eg på Eg, med dæk af Yang.

Tonnage: 17 B.r.t.

Motor: 6 cyl. Volvo fra 1990.

Kendingsbogstaver:”5QTV”

Oprindelig havde fartøjet dam. Denne er udtaget i 1972 og indrettet som lastrum.

Fartøjet har altid været anvendt til snurrevodsfiskeri, og har frem til 2003 haft 4 ejere, alle fra Hirtshals.

Tilkendt ophugningsstøtte og taget ud af fiskeriet pr. 1 december 2002.

Efterfølgende er fartøjet erklæret ”historisk bevaringsværdigt” af Danmarks Skibsbevaringsfond, hvilket betyder at skibet kan bevares, men ikke må anvendes til fiskerirelaterede erhvervsformål.

Pr.10 juni 2003 overdraget til: ”Den selvejende institution HG 159  Johs. Hejlesen ”

 

About the vessel:

Built 1962 at Hans Svendsen’s Shipyard, Hirtshals, as ” HG 159 Johs. Hejlesen”,for skipper, Aksel Hejlesen.

Presumably the last Danish built fishing vessel with eliptic stern. ( Shark type)

Gross ton.: 17 – Length: 15 m. – Breadth: 4,3 m.- Engine: 6 cyl. Volvo, 1990.

Got grant for decomissing , and taken out of fishery, december 2002.

The ship is afterwards decleared “ Worthy for preservation” by The Danish Ship Preservation Society. Who means its possible to save this wonderful ship from destruction,  to  pleasure for generations in the future.